top of page

„Jak mniej myśleć. Dla analizujących bez końca i wysoko wrażliwych” Christel Petitcollin


Co tak naprawdę jest złego w myśleniu, że Christel Petitcollin postanowiła napisać o tym książkę?

To, że myślimy za dużo.

Rozpamiętujemy sytuacje, analizujemy, zastanawiamy się nad bezsensownymi kwestiami rozbierając je na czynniki pierwsze, ale to nie nasza wina. Nasza? Nadwydajnych mentalnie, czyli osób które myślą sercem (brzmi pompatycznie, ale tacy ludzie istnieją nie tylko w bajkach!), kierują się emocjami i nie, NIE są to wyłącznie kobiety ani kwestia hormonów (te słowa kieruję w stronę panów, którym zdarza się generalizować).

Wina stoi po stronie mózgu i tak naprawdę jest to kwestia neurologiczna i właśnie o tej niesamowitej nadwydajności mózgu ludzi myślących prawą półkulą, wyczerpująco oraz wprost pisze Christel Petitcollin w książce Jak mniej myśleć. Dla analizujących bez końca i wysoko wrażliwych.

Autorka jest trenerką osobistą i od lat fascynują ją osoby nadwydajne mentalnie. Co więcej pomaga im uporządkować myśli oraz odnaleźć się w społeczeństwie ludzi myślących zadaniowo, by poczuli się zaakceptowani i jednocześnie mogli rozwijać swój potencjał. Wnioski przeniosła na papier, za co jestem jej ogromnie wdzięczna, jak i za wydanie jej w języku polskim przez Wydawnictwo Feeria.

Ale nie jest to zwykły poradnik.

Dlaczego ta książka jest niezwykła z pewnością zrozumieją osoby nadwydajnie mentalnie, gdy przeczytają tę publikację (zalecam!), mimo to zdecydowanie polecam ją większości, czyli osobom myślącym lewą półkulą, by zrozumieli tych od lat niezrozumianych. Pani Petitcollin również tym drugim poświęca dużo uwagi, zatem z tej książki mogą wiele wynieść obydwie strony, poznając siebie nawzajem, bo tak jak na świecie istnieją introwertycy i ekstrawertycy, i są potrzebni jedni drugim, tak istnieją ludzie myślący lewą lub prawą półkulą i tylko w ten sposób może zaistnieć harmonia, o czym przekonuje autorka książki. Świat jest niesamowity, prawda?

Wiedza, którą dzieli się z czytelnikami autorka jest też ciekawie zaprezentowana, a przede wszystkim mądrze podzielona na trzy części. Pierwsza z nich wprowadza w temat, jest zbiorem teorii odnośnie pracy mózgu i tego jak bardzo jest ona różnoraka w zależności od półkuli i tego, z której bardziej korzystamy. To w tej części poznajemy zalążek tego kim są osoby nadwydajne mentalnie, jest to raczkujący temat w nauce, co podkreśla również brak skonkretyzowanej nazwy dla takich osób – określenie nadwydajny mentalnie jest, niewątpliwie właściwym, jednak wciąż wymysłem autorki.

W części drugiej autorka skupia się na psychologicznych aspektach – porusza temat tożsamości, fałszywego obrazu siebie, próby dostosowania się do społeczeństwa, co często prowadzi do chorób i tragedii, ale przede wszystkim przedstawia ludzi nadwydajnych jako zwykłych, a jednocześnie niezwykłych – poprzez słowa pani Petitcollin tacy ludzie dają się poznać i zrozumieć. Nareszcie!

Trzecia część bardziej przypomina typowy poradnik, to w niej można przeczytać o tym, jak zaspokoić głód umysłu i nie zmarnować jego potencjału, zaakceptować siebie i odnaleźć się w zdominowanym społeczeństwie lewopółkulowców. Ta część jest najbardziej praktyczną spośród pozostałych.

Cóż, trochę mi zajęło czasu oswojenie się z myślami jakie przetoczyły się przez mój umysł po przeczytaniu tej książki, co ciekawe autorka cały czas była o krok przede mną, przedstawiając nawet moje reakcje na to, co dowiem się o sobie. Wszystko to się wydarzyło: od wyparcia, wątpliwości, serii pytań na które znalazłam odpowiedzi w książce, aż po akceptację. Zajęło mi to tydzień.

Jak czuję się z myślą, że jestem nadwydajna mentalnie? Otóż fantastycznie!

Zrozumiałam dlaczego całe życie przelewałam swoje myśli na papier i dlaczego działało to na mnie kojąco, zrozumiałam, że szybciej myślę niż mówię dlatego momentami się zacinam lub wypowiadam się bez sensu, zrozumiałam czemu nadmiar bodźców mnie wyczerpuje, czemu mam tak wrażliwe zmysły i czemu tak bardzo łatwo ulegam emocjom oraz wątpię w siebie.

Jeżeli masz tak samo, warto byś zrozumiał dlaczego, a za sprawą tej książki może okazać się to łatwiejsze niż myślisz.

A teraz wykorzystaj potencjał, który nosisz w sobie, Ty, który myślisz lewą półkulą i prawą także! Zróbmy to razem. <3

Madame Booklet

 

Jak mniej myśleć. Dla analizujących bez końca i wysoko wrażliwych

Je pense trop: Comment canaliser ce mental envahissant

Christel Petitcollin

Przekład: Krystyna Arustowicz

Projekt okładki i stron tytułowych: Joanna Wasilewska

Wydawnictwo Feeria

232 strony

 

Nie ma jeszcze tagów.
bottom of page