top of page

„Wyloguj swój mózg” Anders Hansen


Trzy lata temu nie miałam smartfona. Mało tego, nie miałam Internetu w telefonie.

Doskonale radziłam sobie bez tego, dla mnie świat nie zmieniał się tak szybko, bo nie pozwalałam na te zmiany.

Nie potrzebowałam ich, do momentu aż ktoś uświadomił mi, że jednak ich potrzebuje.

Kiedy w końcu zdecydowałam się wkroczyć w ten kolejny – mobilny – etap technologii, przez chwilę zachwycałam się odkryciem nowych możliwości, jakie dawały.

Facebook, Instagram, wszystkie te wciągające aplikacje… Szybko jednak zachłysnęłam się nimi.

Bo wraz z nimi przyszedł stres oraz lęki. Coraz mniej czytałam, pisałam, spałam…

O koncentracji nie wspomnę, nie mogłam się skupić na jednej rzeczy, robiłam tysiąc na raz. Chciałam być ciągle aktywna. Niczym robot.

Oczywiście zaprowadziło mnie to donikąd.

Wtedy miałam wiele pytań: dlaczego tak się czuję? Co robię nie tak?

Czego jest za dużo, a czego za mało w moim życiu, które podążyło w stronę technologii cyfrowych? Czy to one są źródłem moich problemów i pogarszającego się samopoczucia?

 

(…) na co tak naprawdę się narażamy, korzystając z technologii cyfrowych? Czy nie jest aby tak, że uczestniczymy w gigantycznym eksperymencie – my i nasze dzieci?

 

Odpowiedzi okazały się z jednej strony oczywiste, z innej zaś dość zaskakujące, ale musiało minąć kilka lat, w trakcie których przeprowadzono liczne badania na temat wpływu technologii na ludzki mózg, by można było na nie odpowiedzieć.

Wnioski spisał Anders Hansen, szwedzki psychiatra, który nie tylko zadaje pytania na temat kondycji ludzkiego mózgu w dobie nowych technologii, co również zastanawia się nad emocjami, lękami, stresami spowodowanymi przez technologie u jej użytkowników, czyli nas, ludzi.

Od razu zaznaczę, że nie jest to poradnik tylko książka popularnonaukowa, chociaż na końcu książki umieszczono Dobre rady dla ludzi epoki cyfrowej, zresztą przewijają się one przez całą książkę, to autor raczej skłania do refleksji nad wpływem technologii na ludzki mózg, aniżeli odpowiada na pytanie jak?

Bo jak zadbać o mózg w świecie technologii, do której się jeszcze się nie dostosował?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Może potrzebny jest tylko czas?

Myślę, że szwedzki psychiatra tworząc tę książkę chciał zwrócić uwagę na problemy jakie niosą ze sobą technologie zwłaszcza cyfrowe, jak telefon, laptop oraz ich ekrany, emanujące niebieskim światłem, który nie tylko męczy wzrok, ale także wprowadza w błąd nasz mózg. Chociażby w kwestii spania, które jest jedną z ważniejszych potrzeb biologicznych naszego organizmu, a które aktualnie, w dobie technologii cyfrowych, jest zaburzane.

Anders Hansen w książce od początku skupia się na ludzkich emocjach, wyjaśnia ich ogromne znaczenie oraz wpływ na nasze przetrwanie. Zwraca uwagę na to jak ekrany wpływają na nasze zdrowie psychicznie – powstawanie depresji, stresu oraz różnych lęków.

W swoje publikacji porusza także temat mediów społecznościowych, które stały się chorobą naszych czasów. Cytuje wielokrotnie wypowiedzi gigantów technologii, człowieka, który stworzył facebookowego kciuka i nie jest z tego dumny odkąd zobaczył konsekwencje jakie za sobą niesie. I wcale się nie dziwię, w końcu wpływa on na cały świat!

Sporą część książki autor poświęcił na zagadnienie wpływu urządzeń cyfrowych na dzieci oraz młodzież. W tym przypadku swoje wnioski również popiera badaniami. Choć te nasuwają się same, wystarczy zauważyć w jak odmiennym środowisku dorastają dzieci, otoczone technologią, usadzane przed telewizorami, komputerami oraz telefonami, jeszcze zanim zaczną mówić.

Jedyne pytanie, które trzeba sobie zadać to, czy jest to dobre dla nich?

Oczywiście nie było to jedyne pytanie, które zadałam sobie podczas czytania książki szwedzkiego psychiatry, na wiele znalazłam odpowiedzi, na wiele on sam jeszcze nie znalazł. Jednak muszę się zgodzić z tym, że ludzkość stała się jednym wielkim eksperymentem, na który sami pozwalamy gigantom technologii, którzy – co ciekawe – ograniczają do niej dostęp swoim dzieciom. To chyba daje do myślenia?

Madame Booklet

 

Niektórzy twierdzą, że nie warto się przejmować tym, jak ta technologia została zaprojektowana. Jest, jaka jest, trzeba się po prostu do niej przyzwyczaić. Myślę, że to nie jest dobre podejście. Technologia to nie pogoda, do której musimy się dostosować, czy chcemy, czy nie. To technologia powinna się dostosować do nas, a nie na odwrót.

 

Wyloguj swój mózg. Jak zadbać o swój mózg w dobie nowych technologii

Skärmhjärnan

Anders Hansen

Tłumaczenie: Emilia Fabisiak

280 stron

Nie ma jeszcze tagów.
bottom of page