top of page

„Zielarnia. Jak czerpać ze skarbów natury” opracowanie zbiorowe


Zioła zajmują szczególne miejsce w moim życiu – od lat je zbieram i doraźnie wykorzystuje ich moc najczęściej w formie naparów oraz zdrowotnych kąpieli.

Stąd też w mojej biblioteczce znalazło się kilka ciekawych książek na temat ziół oraz ziołolecznictwa. Szczególna wydaje mi się jedna z nich, czyli Zielarnia. Jak czerpać ze skarbów natury, która wcześniej została już wydana przez wydawnictwo Publicat pod innym tytułem Zioła z apteki natury, natomiast w tej szacie graficznej podoba mi się najbardziej.

Książka jest opracowaniem zbiorowym absolwentów Akademii Medycznej im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu, co wzbudza moje zaufanie.

Oprócz indeksu ziół, zajmującego połowę publikacji, w książce jest także rozdział poświęcony ziołolecznictwu – naparom, odwarom i maceratom z ziół, które okazują się zbawienne w zwalczaniu dolegliwości.

To, co najbardziej mnie zaskoczyło to rozdział poświęcony kosmetykom zatytułowany jako Ziołowy salon piękności. W nim znalazłam przepisy na preparaty pielęgnacyjne do wykonania w domu, niektóre są tak zaskakująco proste, jak płukanka do włosów z naparu lipy i soku z cytryny, a efekt oszałamiający.

Co więcej w książce jest również tabela o czasie pozyskiwania ziół, a także schematyczna budowa elementów składowych roślin – są to istotne informacje, jeżeli ktoś chciałby pozyskiwać je z naturalnego środowiska, a niestety nie wszystkie są dostępne w zielarniach.

Poza tym, zachwycam się prostotą tej publikacji.

Forma jest na tyle przejrzysta, że odnalezienie interesującej kwestii nie jest kłopotliwe. Ilość wiedzy nie przytłacza, więc może korzystać z niej laik, a jak wiadomo przy niepoprawnym stosowaniu, zioła mogą powodować działania niepożądane, trzeba być ostrożnym, a z tą książką nie będzie to trudne.

Cieszy mnie też, że nie króluje w niej monochromatyzm, jeżeli chodzi o fotografie – barwy są również istotnym aspektem w kwestii rozpoznawania ziół.

Jedynie ciężar książki nieco przytłacza, co jest wynikiem wydrukowania książki na kredowym papierze, natomiast format jest nieco większy od standardowej książki.

Ale! Są to szczegóły, które mają najmniejsze znaczenie w stosunku do zawartej w niej wiedzy, a niewątpliwie przekaz książki jest prosty – zioła mają moc, którą można poznać i z niej skorzystać, czytając tę wartościową publikację.

Madame Booklet

Zielarnia. Jak czerpać ze skarbów natury

Jan Andrzej Kozłowski, Teresa Wielgosz, Joanna Nawrot,Gerard Nowak, Renata Dawid-Pać, Sebastian Kuczyński

Projekt okładki i wnętrza: Alicja Kaczmarek

336 stron

Nie ma jeszcze tagów.
bottom of page