top of page

„Madame Pylinska i sekret Chopina” Éric-Emmanuel Schmitt


Pisanie o muzyce wydaję się niemożliwą sztuką, prawda?

Trudno opisać coś tak ulotnego jak melodia, której piękno wynika ze związku dźwięków z emocjami. Jak zatem pobudzić pozostałe zmysły podczas czytania muzyki, by te – mimo że nie słyszą – usłyszały?

Czy próbę jej ujęcia w zdania można uważać za szaleństwo?

Podobne pytania zadał sobie Éric-Emmanuel Schmitt, francuski pisarz, który dokonał niemożliwego nie tylko w historii o Madame Pylinskiej. Również w poprzednich jego książkach wcielił się w rolę kompozytora słów muzyki Mozarta oraz Beethovena. I zrobił to znakomicie.

Każda z tych książek przepełniona jest chwilami z życia pisarza, jego przemyśleniami, a przede wszystkim muzyką, jednak w najnowszej publikacji to Madame Pylinska wiedzie prym, nie Chopin i jego kompozycje, a tym bardziej Schmitt.

Myślę, że tak miało być, że jest to powieść hołdująca tej kobiecie o wielobarwnym charakterze, która przybliżyła pisarzowi muzykę oraz odkryła dar, który dusił w sobie i to właśnie ona nauczyła go komponować słowa tak, jak to robią muzycy.

I to ona pomogła mu odkryć sekret Chopina, będąc nauczycielką życia.

Niestety z przykrością muszę przyznać, że o ile dwie poprzednie książki o utworach Mozarta czy Beethovena były istną wirtuozerią słów w wykonaniu Schmitta, o tyle ta dotycząca Chopina zdaje mi się niekompletna. Pisząc o muzyce wybitnego polskiego pianisty czułam się poruszona, słyszałam każde uderzenie w klawisze fortepianu, lecz cały sens tej powiastki mi umykał.

Czyżbym nie odkryła sekretu Chopina?

Nie, to nie to. Mam wrażenie, że tym razem Schmittowi zabrakło słów, by dopełnić dzieła. I nie mam na myśli ich ilości.

Do tego zdumiała mnie jedna rzecz.

Dlaczego ta powiastka nie została wydana z utworami Chopina, tak jak w przypadku książek Kiki van Beethoven czy Moje życie z Mozartem?

Trudno uwierzyć, że nikt na to nie wpadł.

Cena za książkę, również wydaje mi się nieco wygórowana w porównaniu do innych publikacji autora, zwłaszcza, że ta nie zawiera płyty.

Choć uwielbiam twórczość Schmitta, tym razem czuję pewnego rodzaju rozczarowanie, może nie tak silne jak po lekturze Kiedy byłem dziełem sztuki, jednak równie uciążliwe. Czuję niedosyt, znając możliwości wybitnego pisarza.

I chyba tym niedosytem muszę się zadowolić.

Madame Booklet

Madame Pylinska i sekret Chopina

Madame Pylinska et le secret de Chopin

Éric-Emmanuel Schmitt

Tłumaczenie: Łukasz Müller

Projekt okładki: Katarzyna Borkowska

Wydawnictwo Znak Literanova

96 stron

Nie ma jeszcze tagów.
bottom of page